• Automatiseer processen
Met het juiste CRM-systeem kun je verschillende klantgerichte processen automatiseren en stroomlijnen. In plaats van tijd te verspillen aan het voorbereiden van mailinglijsten of het plannen van herinneringen in de agenda, kunnen werknemers hun tijd besteden aan het opbouwen van persoonlijke relaties met klanten.
• Inzichten en rapportages
Zie in één oogopslag lijsten, statistieken, prognoses en rapporten in het CRM-systeem. Krijg een overzicht van uw verkoopstatistieken, leadbeheer of klanttevredenheid met behulp van grafische dashboards. Snelle inzichten en een overzicht van belangrijke kengetallen en KPI’s maken het mogelijk om snel te handelen wanneer dat nodig is.
• Centraliseer klantgegevens
Een CRM-systeem verzamelt alle informatie in een centrale database, ongeacht of deze afkomstig is van de afdeling verkoop, marketing of klantenservice. Meer dan 92% van alle bedrijven verzamelt data over prospecten en klanten, dus toegang tot alle informatie in één en dezelfde database betekent minder silo’s binnen de organisatie en helpt je om meer klantgerichtheid te creëren. Het feit dat een CRM-systeem alle contactgegevens op één plek verzamelt, maakt het een krachtig communicatiemiddel.
• Betere klantkennis
Ten eerste hebben medewerkers altijd toegang tot de volledige naam, het e-mailadres, het telefoonnummer, het adres, de website en de sociale media-accounts van de contactpersoon. Daarnaast doen medewerkers kennis op over de positie van de contactpersoon bij het bedrijf en de relaties met andere contacten in de database. Met toegang tot deze informatie maak je de communicatie eenvoudig persoonlijker.
Ten tweede kan een CRM-systeem helpen bij het vastleggen van alle activiteiten, projecten, verkopen, chatgesprekken , e-maildialogen, facturen, bestellingen, contracten en klantenservicekwesties waarbij een contactpersoon betrokken is geweest.
• Verhoogde klantloyaliteit
CRM is niet alleen een effectief hulpmiddel om potentiële klanten te vinden en te koesteren, maar is ook geweldig om bestaande klanten tevreden te houden.
Een CRM-systeem heeft verschillende voordelen gekoppeld aan klantloyaliteit: herinneringen over vergaderingen of wanneer follow-ups verstuurd moet worden via e-mail . Het systeem helpt te houden aan wat er is beloofd.
Een ander, misschien wel belangrijker voordeel is dat het CRM-systeem je vraagt contact op te nemen met die klanten van wie je al een tijdje niets hebt gehoord en die zich misschien over het hoofd gezien voelen.
• Betere en snellere communicatie
Klanten niet laten wachten maar hun vragen direct beantwoorden geeft een professionele indruk. Als het gaat om het afhandelen van klantcases, zijn snelle reacties essentieel. Wanneer alle informatie en klantgeschiedenis slechts een paar toetsaanslagen verwijderd zijn, kan communicatie zowel persoonlijk als efficiënt zijn.
Je kunt eenvoudig antwoordsjablonen toepassen die snelle oplossingen bieden voor veelvoorkomende problemen, koppelingen naar veelgestelde vragen en video’s verzenden. Daarnaast kan rechtstreeks vanuit het systeem gebeld worden.
• Betere bescherming van persoonsgegevens
Voldoen aan de eisen van de AVG is een taak op zich. Een up-to-date CRM-systeem bespaart veel tijd en moeite, en vermindert ook het risico op de juridische gevolgen van het overtreden van de verordening gegevensbescherming .
Een CRM-systeem helpt bij het verzamelen en documenteren van de rechtsgrond/toestemming van de contactpersonen om deze persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken.
Dit handmatig doen zou erg lang duren en verhoogt ook de kans op fouten. Laat je dit in plaats daarvan door het CRM-systeem regelen, dan gaat het veel sneller en weet je zeker dat de communicatie met je klanten voldoet aan de eisen van de AVG. Dan creëer je vertrouwen door te laten zien dat je met respect omgaat met de persoonsgegevens van klanten.