
Werken als webcare medewerker
Vandaag de dag verwachten klanten een snelle en transparante online respons. Webcare is niet meer weg te denken en mede daarom zijn webcare medewerkers vaak gevraagd.
Medewerkerstevredenheid is een van de belangrijkste pijlers voor Quality Contacts.
Tevreden medewerkers voelen zich niet alleen gewaardeerd, maar leveren ook betere prestaties, zijn minder vaak afwezig en blijven langer bij de ons.
In 2024 hebben wij als organisatie verschillende initiatieven genomen om onze medewerkers centraal te stellen. Maar wat doet dat nu eigenlijk met de tevredenheid? In deze blog reflecteren we op de activiteiten die we hebben georganiseerd en welke impact deze hebben gehad.
Tevreden medewerkers zijn het kloppende hart van iedere organisatie. Onderzoek toont keer op keer aan dat gelukkige werknemers productiever zijn, beter samenwerken en positiever bijdragen aan de werkcultuur. Bovendien leidt een hogere tevredenheid tot minder verloop, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook zorgt voor continuïteit.
Medewerkerstevredenheid is een maatstaf voor hoe tevreden en gemotiveerd medewerkers zijn met hun werkomgeving, hun taken en hun algehele beleving van de organisatie. Tevreden medewerkers voelen zich gewaardeerd, betrokken en gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven, wat op zijn beurt de prestaties en het succes van het bedrijf versterkt wat leidt tot een betere werkethiek. Dit leidt op zijn beurt tot een hogere productiviteit en uiteindelijk tot maximale winst voor de organisatie. Wij merken dat een hogere medewerkerstevredenheid de volgende voordelen heeft:
In 2024 hebben we diverse activiteiten georganiseerd om bij te dragen aan het welzijn en de tevredenheid van onze medewerkers. Hieronder een overzicht van enkele initiatieven:
De resultaten van deze activiteiten zijn duidelijk zichtbaar, echter moeten we ook eerlijk zijn op de ruimte die er ligt om te verbeteren. De input uit de onderzoeken helpen ons hier ontzettend bij. Het geeft nieuwe inzichten, die leiden tot nieuwe initiatieven . Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheden om jezelf op te frissen in de toiletten, extra ontspanningsruimten, of ruimten om spullen op te bergen.
Om medewerkerstevredenheid goed in kaart te brengen, maken we gebruik van verschillende tools en methoden. Naast jaarlijkse enquêtes organiseren we individuele gesprekken en houden we belangrijke KPI’s bij, zoals verloop en ziekteverzuim. Deze gegevens helpen ons te begrijpen wat werkt en waar we nog kunnen verbeteren.
In 2025 willen we voortbouwen op de successen van vorig jaar. Dat betekent dat we doorgaan met activiteiten die goed hebben gewerkt, mede dankzij onze eigen feestcommissie, zoals vieringen, en meer aandacht besteden aan nieuwe initiatieven, zoals mentale gezondheid en duurzame inzetbaarheid maar ook extra trainingen.
Door tradities voort te zetten en ruimte te maken voor nieuwe initiatieven, willen we blijven inspelen op wat onze medewerkers belangrijk vinden. Samen zorgen we voor een inspirerende werkomgeving waar iedereen zich gewaardeerd en verbonden voelt.
Medewerkerstevredenheid is een centraal onderdeel van een succesvolle organisatie. Door de medewerkerstevredenheid te meten, factoren te identificeren die de tevredenheid beïnvloeden en strategieën voor verbetering te implementeren, creëren we een werkplek waar onze medewerkers goed in gedijen.
Vandaag de dag verwachten klanten een snelle en transparante online respons. Webcare is niet meer weg te denken en mede daarom zijn webcare medewerkers vaak gevraagd.
De meeste organisaties zullen herkennen dat het omgaan met meertalige klanten nog best lastig is. Want het is slechts een klein percentage klanten wat de Nederlandse taal niet machtig is, maar waarvoor je wél de juiste service wil bieden.
Hier draait alles om het actief benaderen van klanten, jij als klantadviseur voor Noordhoff speelt een cruciale rol in optimaliseren van het klantcontact.
Een sterk bedrijf heeft al goede relaties met zijn klanten. Maar een slim bedrijf stelt zichzelf altijd de vraag “Wat is een goede klantenservice?”. Goede klantenservice gaat over goed luisteren naar klanten en het vervullen van hun behoeften en wensen.
Je spreekt over een First Time Fix wanneer klantcontactmedewerkers een klantvraag in één keer de vraag direct kunnen oplossen. Hierdoor hoeft de klant geen tweede oproep te doen.
In de contactcenterbranche is het vrij gebruikelijk om te praten over Inbound en Outbound. We leven in een tijdperk waarin de relatie met de klant cruciaal is voor het succes van het merk.