Klantenservice van topklasse – maar tegen een redelijke prijs
Klantenservice van topklasse – maar tegen een redelijke prijs Het wordt een mantra: klanten moeten uitstekende klantenservice krijgen, op het moment die zij zelf kiezen,
De bereikbaarheid en beschikbaarheid van de huisartsenpraktijk is door de jaren heen steeds verder verbeterd en uitgebreid. Nederlanders hebben gemiddeld vijf keer per jaar contact met de huisartsenpraktijk. Dit zijn voornamelijk consulten met de huisarts (83%).
Volgens de LHV (Landelijke Huisartsen Vereniging) houdt een goede bereikbaarheid in dat een huisartsenpraktijk minimaal 6 uur per dag telefonisch bereikbaar moet zijn voor patiënten. In ieder geval tussen 8:00 en 10:00 en s ‘middags tussen 15:00 en 17:00. Tegenwoordig zijn er talloze digitale mogelijkheden om de telefonische bereikbaarheid verder aan te vullen. Bijvoorbeeld een app, e-mail, een patiëntendossier online, een duidelijke website waar zelf een afspraak gemaakt kan worden en ook een consult via videobellen en live chatten zijn, zeker na Covid-19, heel normaal.
Goed klantcontact is een visitekaartje voor de organisatie, een goede indruk krijgen is dus belangrijk voor een huisartspraktijk. De communicatie tussen een patiënt en de huisarts assistent krijgt relatief veel aandacht. De meeste huisartsen zijn goed bereikbaar via de telefoon maar op drukke tijden en in kleinere huisartspraktijken staat de bereikbaarheid onder druk.
De mate van telefonische bereikbaarheid hangt ten eerste samen met het tijdstip van de dag. In de ochtenden is het vaak drukker waarbij de patiënten wel langer moeten wachten dan op andere tijdstippen. Ook een oudere patiënt kost de huisarts meer tijd doordat zij ‘meer dingen moeten regelen’ rondom de zorg voor een oudere patiënt onder andere doordat huisartsen hiervoor met steeds meer partijen moeten samenwerken.
Vooral praktijken in kleinere steden en dorpen blijkt dat huisartsen het lastig vinden om de bereikbaarheid te verbeteren. Deze bereikbaarheid staat vooral onder druk bij onverwachte situaties, zoals ziekte van een assistent. Hoe kleiner de praktijk, hoe kwetsbaarder deze is voor een onverwachte situatie.
Huisartsen gaven aan dat de samenstelling van hun patiëntenpopulatie meebepaalt hoe lang gesprekken duren, en dat dit de snelheid raakt waarmee een assistent bereikbaar is. Het aantal fte’s assistenten blijkt niet zozeer bepalend, wel het takenpakket dat een assistent heeft.
Men denkt vaak dat de oplossing voor de problemen met de telefonische bereikbaarheid meer techniek is, meer lijnen, meer voorsorteermenu’s en afspraken via internet. Maar ook die oplossingen hebben beperkingen. Bereikbaarheid is meer gebaat bij meer mankracht dan bij meer lijnen. Voorsorteermenu’s kunnen uiteindelijk meer tijd kosten dan opleveren en het maken van afspraken via internet gaat voorbij aan de wens van huisartsen om de assistente de noodzaak, de aard en de urgentie van het contact te laten beoordelen.
Een simpele oplossing is om meer geld te steken in de personele bezetting, maar als dat niet haalbaar is, kan er ook nagedacht worden om een facilitair klantcontactcenter in te schakelen. In Noorwegen bijvoorbeeld wordt de spoedlijn na 15:00 uur doorgeschakeld naar de huisartsenpost om de medewerkers de kans te geven hun werkzaamheden af te maken. Er zijn ook regio’s in Nederland waar huisartspraktijken samenwerken met een centraal afspraaksysteem en een gemeenschappelijke telefoniste.
Het meten en analyseren van de huidige contacten en contactstromen.
Als huisarts of praktijk heeft u een telefoonnummer waarop u bent te bereiken, dit nummer wenst u graag te behouden. Dat kan! Middels een doorschakeling worden de calls gerouteerd naar ons telefonie platform waar deze centraal binnen komen. Het daadwerkelijke klantcontact komt gewoon uit in de praktijk. Door het via onze telefonie centrale te laten verlopen geeft dit de volgende mogelijkheden:
Onze organisatie als verlengstuk van uw praktijk.
Er zijn momenten waarop het drukker is dan anders, bijvoorbeeld de maandagmorgen of de woensdagmiddag. Tijdens deze tijdelijke momenten kan hulp bij piekopvang wenselijk zijn.
Gewoon advies.
Wat voor u een hoofdpijndossier kan zijn, is voor ons dagelijkse werk. Als facilitair contactcenter fungeren wij als verlengstuk voor klantcontact van organisaties die hier zelf niet op zijn ingericht. Wilt u eens sparren over mogelijkheden? Bel of mail ons.
Goede bereikbaarheid is belangrijk, Quality Contacts bezit jaren aan kennis en ervaring.
Klantenservice van topklasse – maar tegen een redelijke prijs Het wordt een mantra: klanten moeten uitstekende klantenservice krijgen, op het moment die zij zelf kiezen,
Voor veel bedrijven is het belangrijk om een stap verder te gaan voor klanten om hen te laten zien dat hun klanttevredenheid belangrijk is. ISO 9001 biedt de praktische richtlijnen die hiervoor nodig zijn.
Klanttevredenheid is een belangrijke maatstaf voor klantenservice en staat zelfs op nummer 1 wanneer we consumenten vragen wat het meest van invloed is op hun vertrouwensniveau in een bedrijf.
Bij het vak ‘sales’ hebben de meeste mensen wel een beeld. Men houdt zich dan bezig met verkoop, het onderhouden van klantcontacten en acquisitie. Maar wat als je voor deze activiteiten alleen een stem en telefoon tot je beschikking hebt?
De Voice of Customer (VoC) is een krachtig concept dat de stem en feedback van klanten benadrukt als een waardevolle bron van inzicht en richting voor organisaties.
Zelfs bij de beste bedrijven komt het voor dat een klant besluit te vertrekken en in plaats daarvan naar de concurrent gaat. Hoe zorg je ervoor dat klanten terug blijven komen?