Omnichannel verkoop wordt steeds populairder
Omdat de klant van tegenwoordig wil winkelen op de manier die voor hen het handigst is en zijn ze niet bereid genoegen te nemen met iets minder dan een gemakkelijke en aangename winkelervaring.
Covid-19, het blijvend aantal groeiende kanalen op social media, de aankomende nieuwe Alfa generatie, allemaal aanleidingen waardoor we onze manier van werken steeds blijven aanpassen. En deze onderwerpen zorgen ook dat de verwachting van de steeds veranderende klant blijft wijzigen.
Des te lastiger om de toekomst te voorspellen of überhaupt 5 jaar vooruit te blikken en in te schatten hoe de toekomst voor customer service er uit ziet. Toch hoef je geen Einstein te zijn om te kunnen voorspellen wat de klant belangrijker gaat vinden.
Op basis van dagelijkse gebeurtenissen, onze ervaring van de afgelopen jaren, én vooral logisch nadenken durven wij een hele voorzichtige voorspelling te doen hoe klantcontact er over 5 jaar uit ziet. In de komende weken nemen we jullie mee in deze voorspellingen.
Eerder schreven we al over het feit dat er nog behoorlijk weinig klanten zijn die alleen maar bellen om een compliment over te brengen. Meer van dit soort gesprekken zou fantastisch zijn! Complimenten sijpelen namelijk heel snel een organisatie door, en hierdoor komt veel energie los op een klantenservice afdeling. Het is echter een utopie om te verwachten dat in de toekomst X% van de calls een complimentje betreft. Klanten bellen immers voornamelijk naar aanleiding van iets wat niet goed is gegaan. Een bestelling is te laat, incompleet of überhaupt niet bezorgd.
Er zijn steeds meer handige (lap)middelen die zorgen dat de klant geïnformeerd blijft. Track&trace is daar een voorbeeld van. Was dit een paar jaar terug nog inventief, inmiddels is het een must have. Want hoe fijn (nee, noodzakelijk) is het dat je zelf kunt zien wat de status van je pakket is. Maar dit is slechts een klein begin.
Ging het de voorgaande jaren vooral over het zijn van een single- multi- of crosschannel organisatie. Nu al zien we dat er steeds meer aandacht is voor een 360 graden klantbeeld; omnichannel. Het koppelen van de klantsystemen heeft tot gevolg dat een klant steeds minder vaak hoeft uit te leggen waar deze voor belt. We herkennen immers de klant, en hebben direct inzage in eerdere contactmomenten, status bestellingen enzovoorts. Binnen 5 jaar zal de volgende stap (hopelijk) gezet worden. Proactief informeren wanneer iets afwijkt van de gemaakte afspraak.
“Beste klant, ik zie dat we met u hebben afgesproken dat we morgen laminaat bij u leveren, maar helaas gaat morgen niet lukken. De dagen erna is wel mogelijk. We willen hiervoor graag onze excuses bieden, en graag met u kijken welke nieuwe datum we kunnen inplannen.” .
Er zijn ook steeds meer geluiden dat ook omnichannel al achterhaalt is. Klanten willen meerdere kanalen gebruiken in 1 conversatie waarbij de verwachting is dat kanalen naadloos en moeiteloos in elkaar overlopen.
Een ander voorbeeld van reactief naar proactief is dat we zien dat steeds meer bedrijven data meten, analyseren en inzetten om de toekomst te voorspellen. Door bijvoorbeeld inzichtelijk te maken welke klanten meermalen in een korte periode contact hebben gehad met de klantenservice. Deze churngevoelige klanten worden tegenwoordig steeds meer proactief benaderd, en dat is een ontzettend mooie tendence waarop de komende jaren zal worden voortborduurt.
We weten immers allemaal wat de kosten zijn van het werven van een nieuwe klant, terwijl we vrij makkelijk inzichtelijk kunnen maken welke klanten zullen gaan bewegen in de toekomst. Data is key, nu al. Maar het besef dat acteren op basis van deze data een grote impact heeft op het behouden én het verrassen van deze klanten zal komende jaren gaan groeien.
Een laatste beweging die we zien van reactief naar proactief is een verlengde van het vorige punt. Steeds meer organisaties verzamelen en analyseren op basis van surfgedrag van een klant. Wanneer een klant eerst naar een bepaald product op de website gaat, en vervolgens naar de FAQ, en weer terug naar het product, dan is dat een signaal dat de klant er wellicht niet helemaal uitkomt.
Wanneer je op dat moment een chat kunt starten is de kans groot dat je op het juiste moment contact. Aan het kanaal chat is momenteel nog veel te verbeteren, net als de inzet van de chatbot. Toch is chat een heel krachtig kanaal, mits uiteraard op de juiste manier ingezet. En het inzetten van chat op surfgedrag is natuurlijk niet nieuw, maar wordt nog weinig op de juiste manier toegepast.
Een ander voorbeeld van surfgedrag is het direct acteren op basis van real time monitoring. Vooral voor diensten zoals Telecom, waterbedrijven, Spoorwegen ligt er ruimte voor verbetering in communicatie. Natuurlijk kun je niet altijd proactief communiceren en is er soms sprake van overmacht, echter communicatie op basis van real time informatie wordt momenteel nog niet ten volste benut.
Bedrijven kunnen op basis van surfgedrag steeds meer voorspellen wanneer klanten behoefte hebben aan informatie. Bij grote gebeurtenissen zullen klanten zich namelijk vaak eerst richten op informatie op een website.
Door klanten op die momenten zelf te berichten, wordt voorkomen dat men zelf contact opneemt. Bijvoorbeeld door proactief een bericht (storing/ melding) te sturen per e-mail, WhatsApp of SMS.
Volgende week gaan we het hebben over de de taalbarrières in klantcontact en de arbeidsmarkt en het bieden van de juiste service.
Omdat de klant van tegenwoordig wil winkelen op de manier die voor hen het handigst is en zijn ze niet bereid genoegen te nemen met iets minder dan een gemakkelijke en aangename winkelervaring.
WOW! is een uitdrukking die beschrijft hoe we ons voelen wanneer een product, dienst of service onze verwachtingen overtreft en verrast? De WOW-factor dus.
Er zijn veel verschillende manieren om je bedrijf in de markt te zetten. Social media, e-mail, fysieke post en via de telefoon, oftewel telemarketing.
Een generatie die is opgegroeid met alle informatie van de wereld binnen handbereik, heeft ook een andere benadering van het oplossen van problemen
In de contactcenterbranche is het vrij gebruikelijk om te praten over Inbound en Outbound. We leven in een tijdperk waarin de relatie met de klant cruciaal is voor het succes van het merk.
Het verzamelen en benutten van klantfeedback is van onschatbare waarde voor bedrijven die streven naar uitmuntende klantenservice en een verbeterde klantervaring. Klanten hebben waardevolle inzichten die bedrijven kunnen gebruiken om hun dienstverlening te optimaliseren en beter aan te sluiten op de behoeften en verwachtingen van hun doelgroep.