Hoe Quality Contacts met hybride werken omgaat
De klantcontact branche leent zich goed voor thuiswerken, ook al vóór COVID. Vanuit Quality Contacts faciliteren we thuiswerken, maar volledig vanuit huis? Daar zijn we dan weer niet zo van.
Tone of voice verwijst naar hoe je klinkt, letterlijk, voor iemand. Je kunt het zien als het ritme in een nummer, in plaats van de tekst. Het is de muzikale toon die verschilt van woorden, maar kan er zeker wat aan toevoegen.
Verschillende tone of voices brengen verschillende houdingen over, wat van invloed is op hoe een luisteraar je waarneemt – dezelfde woorden gebruiken, maar het aanpassen van de toon kan het verschil zijn waardoor iemand vriendelijk, ondersteunend en empathisch lijkt versus iemand die koud, urgent en gezaghebbend overkomt.
Het hebben van de juiste tone of voice geeft je een persoonlijkheid die je onderscheidt van concurrenten die mogelijk ook proberen om jouw klanten aan te spreken. Naast het helpen van klanten om contact te maken met jouw merk, zijn er nog enkele andere voordelen van het ontwikkelen van de tone of voice:
Stel je eens voor dat jij een klant bent die de telefoon opneemt en klaar staat om te klagen – en dat je aan de andere kant een zonnige supportmedewerker ontmoet die naar jouw dag vraagt en medeleven toont met je hachelijke situatie. Dit soort interactie is niet alleen prettig voor je klant, het zorgt ook voor een betere employee experience.
Welke tone of voice moet worden gebruikt, hangt af van de context. Hier zijn een aantal aspecten waar je op moet letten:
Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke manier van spreken die ze gewend zijn. Zijn ze kort en to the point? Expressief en uitgebreid? Het spiegelen van de stijl van een klant (op een subtiele manier die niet aanstootgevend is) in een gesprek kan een krachtige manier zijn om een band en verstandhouding op te bouwen.
Uitzoeken wat die stijl is tijdens een korte interactie is eigenlijk best moeilijk. De beste manier om te weten wat voor soort toon je moet gebruiken bij een klant, is door een relatie met je klanten te hebben. Dat betekent dat je alle gesprekken en interacties met hen moet registreren en dat die informatie gemakkelijk toegankelijk is voor het hele webcare of klantenserviceteam.
De toon die je gebruikt, hangt af van het kanaal via welk kanaal je met klanten spreekt. Persoonlijk of aan de telefoon kun je de toonhoogte, het tempo en de verbuiging aanpassen. Maar via e-mail of chat moet je vertrouwen op leestekens (uitroeptekens zijn vriendelijk, maar overdrijf niet zoals bij deze zin!!!) zinsbouw, of soms zelfs een emoji of twee 👋 🙂 .
Emoji’s; irritant of prettig, ze zijn er om een gesprek leven in te blazen, de post er beter uit te laten zien en context te geven. Veel merken willen ze niet gebruiken omdat ze bang zijn dat het er onprofessioneel uitziet. De meeste emoji’s zijn geschikt voor elk merk, als je weet hoe je ze moet gebruiken.
Het helpt je de inhoud en het merk te vermenselijken. Het helpt je op te vallen in de massa en te laten zien dat je thuishoort op sociale media. Een beetje moeite in je posts op sociale media laat zien dat je echt om je aanwezigheid en de community geeft. Emoji’s helpen daar goed bij.
Als merk op sociale media moet je alle vragen die je ontvangt beantwoorden, wat er ook gebeurt, en vooral in maximaal 15 minuten. Als je dit niet doet, frustreer je niet alleen jouw klanten, maar krijg je ook niet de status van snelle responder van Facebook, wat mogelijk leads en klanten zou kunnen kosten.
Er zijn veel merken die gewoon ondersteuning bieden voor sociale media. Het grote plaatje laat echter zien dat het een klein percentage is. De meeste merken verdrinken in volume en klachten. De meeste bedrijven voegen gewoon de enorme werklast van bestaande ondersteunings-vertegenwoordigers toe. Ondersteuning is tegenwoordig cruciaal voor een bedrijf. Sociale steun? Het kan een merk maken of breken.
Bij het goed uitvoeren van webcare-activiteiten komt veel kijken. Deze online aanwezigheid is heel goed uit te besteden aan een partij die specialist in klantcontact is. Quality Contacts heeft veel ervaring met webcare en kan elke tone-of-voice aannemen om jouw bedrijf een eigen gezicht te geven
Wil jij je bedrijf onderscheiden door ludieke online activiteiten, engagement op gang helpen en structureel reageren op alle klanten via social media? Quality Contacts monitort alle online kanalen en reageert op likes, comments, vragen en eventuele klachten op een manier die bij jouw bedrijf past.
De klantcontact branche leent zich goed voor thuiswerken, ook al vóór COVID. Vanuit Quality Contacts faciliteren we thuiswerken, maar volledig vanuit huis? Daar zijn we dan weer niet zo van.
Wat zegt een plaats op een lijstje over de kwaliteit van een bedrijf? Dat vroegen we ons af toen we in de Customer First zagen
Selfservice is een vorm van klantenservice waarbij klanten zelf het antwoord op de vraag vinden, zonder dat er een medewerker van de klantenservice aan te pas komt.
Klantcontact is een vak, en zeker niet voor iedereen weggelegd. Je hebt namelijk nogal wat kwaliteiten nodig om dit vak goed uit te kunnen oefenen. Sommige mensen hebben deze skills van natura, en anderen zijn juist in staat om skills snel eigen te maken.
We zeggen het natuurlijk zelf, maar wij vinden dat het uitbesteden van je klantenservice veel voordelen heeft boven het intern beleggen van klantcontact activiteiten. Op
Er zijn veel manieren om je klantenservice een boost te geven om aan de tijdelijke hoge druk van Black Friday te voldoen. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter Black Friday en hoe is het naar Nederland gekomen?